Close

Art’n Dito vill lura ditt öga

Måleri kan vara så mycket mer än att färgsätta byggnationer. Det kanske inte är något man tänker på i allmänhet, men på företaget Art´n Dito är det vardag. Här är inget projekt det andra likt. Inte heller metoderna och produktvalen hör till de traditionella. Tvärtom handlar det ofta om att hitta nya användningsområden för vanliga måleriprodukter. Inte sällan handlar det också om att kombinera produkter som i vanliga fall inte skulle passa ihop. Vad sägs till exempel om tapetklister, latex eller puts som färgbas? Eller Coca Cola och pigmentpulver som lasyr?

Art’n Dito är inget vanligt byggbolag. Det är faktiskt inget byggbolag alls. I alla fall inte i dess vanliga bemärkelse. Art’n Dito är dekorbyggare. Och dekormålare.

– Vi jobbar uteslutande mot upplevelsebranscher, säger Johan Sjölin – företagets grundare. Våra kunder finns inom film, teater, event, muséer och reklam. Vi är fem personer i företaget, men lite beroende på projektets storlek, tar vi in frilansare som hjälper oss. Det här är en ganska liten bransch med specialister, så ofta arbetar vi med samma människor i olika konstellationer. Det är bra – man lär känna varandra och vet att det fungerar, vilket är viktigt eftersom det nästan alltid är korta puckar.

– Det händer ju till och med att vi får tacka nej till jobb för att det inte ens finns torktid för färgen, säger Jossa Elmqvist och skrattar. När vi har en deadline är det den som gäller. För nästa dag ska de ställa upp kameran och då står 100 man och väntar. Och då finns det ”inte en sportslig” att skjuta på leveransen ens en dag. Och det är nog lite unikt för vår bransch. Vi får hela tiden planera projekten och tänka bakåt. Vad är det för torktider? Hur lång tid tar alla momenten? Det finns mycket att ta hänsyn till om vi ska hinna och samtidigt leverera ett bra resultat. Ibland blir det genvägar, men det är sådant man lär sig med åren. Det händer att man får byta arbetsstrategi för att tiden helt enkelt inte finns.

– Det är t.ex. som när vi ska simulera krackelerad färg, ådringar, patineringar och sådant, säger Johan. Det är inte linoljefärg i grunden och vi kokar inte benlimsfärger längre. Vi använder andra baser, som till exempel tapetklister. Och det beror helt och hållet på att tiden inte finns – det är alltid bråttom.

– Ja, säger Jossa. Eller så är det fel förutsättningar. Som när vi var uppe i Luleå och det var 30 minusgrader.

– Oavsett vilken typ av projekt det handlar om, är det min uppgift som byggledare att sätta ihop ett bra team av människor som passar projektets storlek och art, fortsätter Johan. Alla moment måste ske parallellt för att vi ska hinna, men ofta är det ett gäng målare som alltid åker ut och gör slutarbetet. Eftersom det är slutfinishen som kommer synas utåt, måste vi arbeta med människor man kan lita på. Att måla en vägg hemma kan vem som helst göra – med varierande resultat. Men den typ av måleri som de här människorna utför, kräver väldigt speciella kunskaper.

Har du sett svensk film, har du garanterat också sett Art’n Ditos kreationer. Fast helt utan att märka det. För det är precis det dessa kreatörer är ute efter – att lura dig. En rostig mässingsventil på en båt kan i själva verket vara gjord av masonit. En helt realistisk tegelvägg kan vara av papp och ett stengolv av trä och puts. Allt för att imitera verkligheten och lura ditt öga.

– De bästa jobben är de som blir så bra att man inte ens själv ser att det är en illusion.När miljön börjar leva sitt eget liv – när den står på egna ben. Då blir man stolt, säger Per Johansson.

– Precis så, fyller Jossa i. När man verkligen kan förmedla den där känslan man själv och scenografen är ute efter. Jag kommer ihåg när vi gjorde ”Det blir aldrig som man tänkt sig” och Gösta Ekman kommer krypande in på trapphusgolvet, där vi målat upp ett stengolv. Han klappar på det och ropar ”Det är bara målat studiogolv, men jag ser sten!”. Då blir man nöjd – när man till och med har lyckats lura en av Sveriges största skådespelare. Eller som när vi gjorde dansbanan i filmatiseringen av ”Cirkeln”. Vi fick folk att tro att det stått en dansbana mitt i skogen i alla år. Då handlar det om att jobba med patineringen så att det ser realistiskt och gammalt ut.

– Och huset vi gjorde till ”Midnattssol”, fortsätter Per. Folk kom och undrade över hur det helt plötsligt kunde stå ett hus mitt ute på fjället.

– Det tog väl inte mer än tre, fyra dagar att bygga upp det – med byggnation, patinering och allt, fyller Johan i.

Vi som jobbar som dekormålare i dag har väldigt olika bakgrund, säger Jossa. En del har gått på skolor, andra är helt autodidakta. Så är det för mig. Jag har börjat jobba från början, slitit hårt, stått och gråtit på nätterna, men lärt mig otroligt mycket.
Ett riktigt lärorikt jobb gjorde jag för H&M. Det började med att de beställde en fejkad tegelvägg. På ett ”tegelark” kunde det vara 8 olika behandlingar, grund, lasyr, stänkt och olika glanser. Allt handbröts och under detta jobb lärde jag mig mycket om det hantverket. Vartefter åren gick beställde de nya ark till nya butiker. Det blev åtskilliga tusen kvadratmeter. Och jag fick med andra ord många tillfällen att öva!

– Men en del är yrkesmålare från början, fortsätter Johan. De har stått ute på byggen.

– Ja, så var det för mig, säger Per.

– Men det var väl nästan 30 år sedan du höll på med det? säger Johan och ler.

– Det var 40 år sedan! säger Per och skrattar. Jag halkade in på det här med dekormåleri av en ren slump och sedan dess har jag varit kvar i branschen.

– Men redan då för 40 år sedan höll du väl på mycket med kreativ målning, marmorering och sådant? frågar Jossa. Du höll väl knappast på med traditionell ”plankstrykning”?

– Precis. Jag gick faktiskt några konstskolor – hade en dröm om det. Det blev kanske inget av med den, men det blev däremot mycket ådring och marmorering i trapphus.

– 1986 började jag som frilansande lärling, säger Johan. Det blev grunden till Art’n Dito. Jag höll på i några år och arbetade redan då uteslutande med film. Till en början var det mest reklamfilm, men med tiden blev det även en del spelfilm. Omkring år 1990 träffade jag Per och Jossa och sedan dess har vi arbetat ihop. 10 år senare bytte företaget namn till Art’n Dito – tidigare hette det kort och gott Johan Sjölin AB. Men det kändes inte optimalt med tanke på att vi faktiskt var en grupp som jobbade tillsammans. Alla måste få känna sig delaktiga!

– Det är uppskattat, fortsätter Jossa. Att ha en ledare som stöttar och håller oss om ryggen är viktigt. Speciellt med tanke på den tidspress vi ständigt jobbar under.

– Ja, och ni måste få rätt förutsättningar, säger Johan. Jag försöker göra vår grupp till en enhet och inte dela upp den i snickare och målare.

 

Färgleverantören för filmhantverkarna

Kärnan och framgångsfaktorn för Art’n Dito handlar om tre saker: problemlösning, teamwork och framförallt kreativitet. Det märks tydligt att det är dessa ingredienser allt handlar om. Det sitter både i väggarna och i företagets DNA. Överallt är något på gång och man kan inte låta bli att småle när men ser alla kreationer. För samtidigt som man vet att allt är fejk – ser det så verkligt ut. Lekfullheten och improvisationsförmågan syns och känns. Att ständigt tänka utanför de existerande ramarna är ett måste – och det är precis så Art’n Dito arbetar. Förutom hantverket kring bygg och måleri, finns även kunskap inom filmhantverket. Det är här de båda branscherna går samman.

– En gång skulle vi göra ett schackrutigt golv till filmen ”Skenbart”, säger Johan. Det är ett bra exempel på när vi hade nytta av kunskaperna inom filmhantverket. Filmen var svartvit, men för att få de perfekta reflektionerna var vi tvungna att använda en speciell kulör på golvet. Det landade i lila och rosa toner. Hade vi använt gråskalor hade inte resultatet blivit lika bra.

– Det är en sport varje dag att hitta nya lösningar, säger Jossa. Jag har ett väldigt kreativt jobb!

– Ja, och då är det också bra med duktiga och kreativa leverantörer som Alcro Parti, säger Johan. Jag tror att vi har jobbat med dem sedan 1990 när vi gjorde filmen ”Joker”.

– De har det vi efterfrågar, fyller Per i. Trots att vi alltid behöver ”specialgrejer”. Det är smidigt med leveranser och proffsbutikerna är bra. Produkterna har alltid hållit hög kvalitet.

– Sedan tycker jag att det är fantastiskt trevligt att personalen är så engagerad. De tycker att det är spännande med våra specialprojekt. De förstår också vikten av att leverera i tid, vilket är helt avgörande för oss.

– Och så är det bra att deras färger nu har blivit mer miljövänliga. Till exempel har de tagit bort konserveringsmedlen. Det gör i och för sig att färgen kanske inte håller lika länge, men för vår del spelar det mindre roll eftersom vi hela tiden har omsättning på det vi köper in. Miljöskälen väger tyngre. Och gott kaffe har de också! säger Per och skrattar.

– Nu när vi har arbetat med Andy´s Lekland har Alcro Parti i allra högsta grad varit involverade med oss, säger Jossa. Ett exempel är att de framöver kommer att märka upp färgerna, så att våra yrkesmålare ska veta vilken färg som hör till vad när vi gör nästa lekland. Här har vi verkligen jobbat ihop. Och när vi gjorde ABBA-muséet var Alcro Parti också med och hjälpte oss med val av produkter. Vi skulle få ett betonggolv att se ut som vågor och då använde vi talk för att få färgen tjock. Man kan säga att vi spacklade ut den. Det fungerade bra och resultatet blev en både glansig och vågig yta. Ett bra exempel på hur vi lurar besökarens öga!