Close

Moabgruppen – med kunden i fokus

Vad är det som gör att man tycker om och väljer vissa varumärken? Varför känns vissa miljöer bättre än andra att vara i? Och vad har det med färg att göra? Svaret är givet. Det handlar om en känsla. Att bygga, färgsätta och inreda till exempel en klädbutik, ett apotek eller en tandläkarmottagning på rätt sätt gör hela skillnaden. Och den når man med bra material, engagerad personal och kreativa konceptidéer. Och naturligtvis långsiktiga samarbeten med sina leverantörer och partners.  

 

Stefan Nilsson är marknadschef och vd på Moabgruppen. Han var också med och grundade företaget 1992. Han beskriver sig själv som en visionär med målet att lämna något bra efter sig – något som är bestående.

– När jag försvinner vill jag att det här ska leva vidare, säger Stefan. Då ska jag kunna känna att jag har varit med och skapat något som jag kan vara riktigt stolt över.

Hans karriär började på 70-talet då han gick som målarlärling hos Helge – hans systers man. När Stefan 1984 startade sin första byggfirma, följde Helge med och i dag arbetar han fortfarande som målare på Moabgruppen. Både Helges och Stefans söner arbetar också inom företaget – som ekonomichef respektive snickare. Under de åren som gått har Moabgruppen växt stadigt till 21 anställda, samt ett nätverk av duktiga yrkesmänniskor som företaget brukar hyra in under produktionstoppar.

– Vi kallar dem MOABianer, säger Stefan och ler. Hemligheten är de vi anlitar – oavsett om det gäller anställda eller inhyrda. Vi är otroligt noga med att få in rätt människor i företaget – människor som brinner för det de gör och alltid levererar lite mer. Ett bra exempel är när en apotekschef ringde mig för ett par veckor sedan och frågade var ”hennes snickare” var. Jag sa till henne att han hade åkt på semester en vecka, men att han skulle vara tillbaka efter det.

– Puh! sa hon och suckade av lättnad. Men då väntar vi tills han kommer tillbaka – för jag vill inte att någon annan gör jobbet.

– När man får höra sådana saker från kunderna vet man att man har anställt rätt person. Och det är det som gör hela skillnaden.

Moabgruppen startade sin verksamhet i Skärholmen med Svenska Bostäder som största kund. De flesta butikerna i Skärholmen Centrum och även andra utrymmen byggdes då om under ett antal år. Senare fick Moabgruppen även jouruppdrag.

När det måste bli rätt

Moabgruppen är i mångt och mycket ett traditionellt byggföretag med kunder som fastighetsägare och fastighetsförvaltare. Men samtidigt är de det inte – och det beror på att de även har en mängd butikskedjor och varumärkesägare som kunder.

– Vi har jobbat med allt från Vero Moda, Specsavers och Forex till Martin Olsson Cashar, tandvårdskedjan Smile och Levi´s. Ofta handlar jobben om att bygga och inreda butiker över hela landet – ibland hela Europa och då och då ännu längre bort. Vi har till exempel byggt Levi´s butik i Novosibirsk i Ryssland. Vi jobbar på samma sätt då som när vi bygger butiker i Sverige. Vi är ett par personer från oss som åker ut till platsen och där anlitar vi lokala hantverkare som vi sedan jobbar tillsammans med. På så sätt kan kunden alltid känna sig säker på att arbetet blir utfört enligt Moabgruppens standard, vilket våra trogna kunder känner till som proffessionellt, engagerat och tryggt.

En annan stor och betydelsefull butikskund för Moabgruppen är Apoteket AB. Inför avregleringen av apoteksmonopolet var de med i en upphandling för att få bygga 38 Apoteket Shop butiker i Sverige.

– Vi och de andra aktörerna fick varsin testbutik att bygga om. Det hela utvärderades och till sist vann vi hela upphandlingen. Efter det blev det många apotek. Nu i år har vi skrivit ett nytt kontrakt på två år. Det tycker vi är fantastiskt kul och ett kvitto på att vi gör ett bra jobb.

Tack vare sin långa erfarenhet av att jobba med koncept, har Moabgruppen även själva varit med och tagit fram koncept för kunder.

– Vi har bland annat skapat koncept för Martin Olsson Cashars husgerådsavdelning, där vi också arbetade med själva kommunikationen. Vi gick till och med in och skar ner på varuutbudet. Det hela ledde till en försäljningsökning på 28 %. Kunderna tyckte att de hade fått ett större och bättre sortiment, när vi i själva verket hade skalat bort det onödiga och gjort det enklare att välja. På samma sätt har vi också arbetat med tandvårdskedjan Smile. Men där handlar det i stället om att skapa en trygg miljö för klinikens patienter. Vi gör det med hjälp av rätt typ av material och färger.

 

När nytt möter gammalt

Men Moabgruppen har även privata kunder. Och ibland dyker det upp projekt som är något utöver det vanliga.

– Vi håller precis på att totalrenovera en villa på Djurgården, säger Stefan. Utmaningen här är att behålla det yttre och göra det inre av huset till något modernt och spektakulärt.

Villan är på, hör och häpna, 1200 kvadratmeter och Stefan tippar att den är byggd någon gång i början av 1900-talet.

– Vi har slagit upp en gigantisk ställning med tak runt hela byggnaden, så att vi kan arbeta utan att bli störda av väder och vind. Exteriört kommer huset att se ut precis som det alltid gjort – för att passa in i omgivningen. Fasader och fönster kommer se likadana ut, men naturligtvis ska vi byta det som behövs för att möta dagens krav. Interiört däremot, kommer allt bli nytt – alla väggar, ja till och med bjälklaget. Vi har byggt ett stålskelett inne som vi utgår från – det blir som ”ett hus i huset”. Allt är arkitektritat och vi har över 500 ritningar att arbeta med. Riktigt roligt och spännande med många intressanta lösningar och snygga detaljer. Bland annat kommer vi lägga ekgolv med 500 mm breda tiljor i fulla rumslängder. Det är hela träd som kommer ligga där – en specialbeställning från Danmark. Det blir helt klart unikt! Målningen blir också en utmaning då det inte kommer finnas några socklar eller något foder. Då blir mötena mellan väggar, tak och golv extremt viktiga. Familjen som äger huset bor utomlands och är vana vid högsta internationella klass. Det gör att vi känner oss mycket hedrade över att vi blivit valda till att genomföra projektet.

 

Bra måleri hänger på detaljer

På 80- och 90-talet handlade måleriet mycket om marmoreringar och andra mer konstnärliga uttryck. Numera är det snarare tvärtom. Men inte desto mindre handlar det fortfarande om kvalitet i detaljerna. Dagens måleri kräver kanske ännu mer precision.

– Alla möten! Det är det som är det svåra, säger Stefan. Det är där man ser om det är bra målat eller inte. Vägg mot tak, vägg mot snickerier, hörnor och så vidare. Det är där man ser om arbetet är utfört på ett korrekt sätt. In i minsta detalj.

 

Samarbete som gynnar alla

Men detaljer är också viktigt när det gäller relationer med allt från anställda till kunder och leverantörer.

– Vårt samarbete med Alcro Parti är ett tydligt exempel på hur vi kan gynna varandra, säger Stefan. Jag minns att Helge jobbade med Alcro Parti redan på 70-talet och efter det har det bara rullat på. Visst har det dykt upp andra märken och leverantörer då och då, men de har alltid valts bort beroende på att kvaliteten helt enkelt inte hållit måttet. Alcros produkter har däremot alltid hållit en hög och jämn kvalitet. Något som står på vår önskelista inför framtiden är en förteckning över varje produkt och hur de är byggvarubedömda. Det skulle underlätta vårt eget miljöarbete och ge oss en fördel. Kunderna och inte minst samhället, ställer allt högre miljökrav på oss och där vill vi ligga i framkant. Jag tror att våra vänner på Alcro känner likadant. Det skulle kunna vara i form av ett produktdatablad som alltid levereras med produkten. Eller om uppgifter för hela sortimentet fanns online. Det här handlar ju om mervärden i form av lättillgängliga siffror. Men i kontrast till det, finns det många andra mervärden med att arbeta med Alcro Parti. Jag tänker på de mjuka mervärdena. Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag träffade Arne Dixelius för första gången. Men det var inte igår! Sedan dess har han och Alcro Parti varit ett stort stöd för oss. Man kan alltid ringa Arne om man har några frågor. Och han har alltid lösningar. Det som är så skönt är att det inte läggs något värde i om någon har gjort fel och i så fall vem som har gjort fel. Vi löser alltid problemen tillsammans – det är det som är det primära.