Close

Event med ”extra allt” i butikerna!

Ett nära samarbete med kunderna är viktigt. Då är ett kundevent ett perfekt tillfälle att knyta nya kontakter och bygga relationer. I Alcros Pro Center-butiker hålls ofta sådana event. Vi har besökt Pro Center Tour som är ett event som hålls i alla Pro Center-butiker i Sverige.

”Ett gyllene tillfälle att låta kunderna prova nyheter!”

I butiken i Ulvsunda, träffar vi Linda Georgsson och hennes kollegor Jennie Pettersson och Annica Steen från marknadsavdelningen på Tikkurila. De berättar med entusiasm för oss hur idén till eventet skapades. – Från början var det här Anti-Corrosions idé, säger Linda. De hade en demotour som vi hakade på. Förra året skalade vi upp evenemanget och gjorde det till vårt eget – Pro Center Tour var skapat. – Vi bjuder in våra största leverantörer, säger Jennie. De får tillfälle att träffa våra kunder och visa upp sina produkter. Vi knyter samman leverantörerna och slutkunderna på ett bra sätt.

Många event är lokala, men just Pro Center Tour genomförs i 10 butiker runt om i Sverige. –  Naturligtvis vill vi sälja, säger Annica, men det är kunderna som är i fokus. Det blir ett gyllene tillfälle att låta kunderna prova nyheter från våra leverantörer. Och så blir de glada när de blir bjudna på det ena och det andra och när de får vara med och tävla om produkter.

En aspekt som också är viktig under den här typen av event är ergonomin. – Vi får tillfälle att visa produkterna, säger Linda. Det gäller främst slipmaskiner och sprutor. Vi vill att kunderna ska få se och känna på alla nyheter, så att de kan förbättra ergonomin i sitt måleri. Det är något vi verkligen försöker pusha för! Det blir ett enkelt sätt att prova och för många är det faktiskt inkörsporten till ett mer ergonomiskt arbetssätt i det dagliga jobbet. Vissa kunder föredrar demos i lite mindre skala, men merparten tycker att det är ett bra tillfälle att komma till ett event och prova på.

Vi stärker kundrelationerna

Eventen i butikerna ger också en unik möjlighet för alla anställda på Alcro att träffa och lära känna kunderna ännu bättre. – Jag som jobbat länge i butik känner redan många av kunderna, säger Annica. Men med eventen kommer vi dem ännu närmare. Det är roligt både för dem och oss.

– Alla är på plats, fyller Jennie i. Man känner igen oss. Så har man frågor är det här rätt dag att komma och ställa dem. Och så har vi också fantastiska erbjudanden under dagarna – erbjudanden som inte kommer igen.

Unikt tillfälle att samlas

Under butikseventen träffas alla Alcros representanter, butiksanställda, kunder och leverantörer för att utbyta erfarenheter. – Att bjuda på hamburgare är inget unikt. Fast jag har hört att de är grymt goda! säger Linda och skrattar. Nej, det unika är nätverkandet. Jag tror inte att andra leverantörer har motsvarande koncept. Det blir också tillfälle för våra kunder att åka till en butik som de annars inte brukar besöka, vilket också breddar nätverket.

Tätt samarbete

Trots att Linda, Jennie och Annica är de som håller i själva eventet, hade det inte blivit något utan representanterna från Alcro, Alcro Parti och Pro Center-butikerna. – Vi jobbar nära dem. Vi står för det praktiska kring eventet – vi ordnar tipsrunda och tävlingar, ser till att det finns mat och dryck och en goodie bag till varje besökare. Sedan är det representanterna och butikerna som bjuder in kunderna och ser till att de kommer hit.

Läge för Alcro Partis kunder

Våra event är till för samtliga kunder – oavsett om de är målare, snickare eller något annat. Men för Alcro Partis kunder är det ett extra gyllene tillfälle, då de får möjlighet att prata direkt med experter från respektive leverantör. – Vi har många av våra största leverantörer på plats med kompetent personal. De är experter inom sina områden – oavsett om man vill prata om verktyg, skyddsutrustning eller något annat. Man kan fråga allt man undrar över och vara säker på att få svar direkt. När vi får arbeta tillsammans med både våra kunder och våra leverantörer når vi hela vägen fram – då blir alla nöjda. Och vi har kul på vägen!